درمان فیزیوتراپی یبوست

یبوست چیست؟

یبوست شرایطی است که طی آن مدفوع از حالت نرمال و طبیعی خود سفت تر می گردد و حرکت آن در روده ها به سختی و کندی صورت می گیرد. در نتیجه دفع آن می تواند به شدت آزار دهنده باشد و توأم با فشار زیادی از مقعد خارج شود.

Constipation
یبوست


بر اساس تعریفی که مرکز ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی آمریکا در رابطه با این بیماری ارائه داده است اگر دفع مدفوع دارای شرایط زیر باشد به یبوست مبتلا شده اید.

  • تغییر شکل ظاهری مدفوع به صورتی که به شدت خشک و سفت باشد.
  • کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع به ۳ بار در هفته
  • دفع مدفوع به صورت ناقص
  • کاهش حجم مدفوع در هر نوبت دفع آن

درمان یبوست در فیزیوتراپی

خوشبختانه  در حال حاضر درمان تخصصی فیزیوتراپی یبوست در تعدادی از کلینیکهای فیزژوتراپی انجام میشود. امیدواریم با شناخته شدن این روش  بیماران دسترسی ساده تری به درمان  داشته باشند. متاسفانه اکثر افراد آشنایی کافی با آن ندارند یا از وجود مراکز فعال در این زمینه آگاه نمی باشند.

بسیاری از بیماران دچار یبوست دارای اختلال عملکرد عضلات واختلالات عملکردی روده هستند(مانند یبوست ناشی از سندرم روده تحریک پذیر یا  آی بی اس). این بیماران مدتها تحت درمانهایی  مانند مصرف مسهل قرا گرفته اند که برای آنها فایده چندانی نداشته است حتی باعث آسیب سیستم عصبی و تنظیم خود بخود روده می شود، حتی دربسیاری موارد ، از اختلال عملکردی انتهای روده بزرگ وناحیه رکتوم ومقعد ، اطلاعی وجود ندارد .این بیماران بخوبی به درمان یبوست با روش بیوفیدبک پاسخ داده ودرمان می شوند. معمولا درمان یبوست با روش بیوفیدبک شامل بازتوانی عضلاتی است که در دفع مدفوع وتخلیه روده بزرگ دخالت دارند. این روشها به بیمار اموزش داده می شود وپس از مدت کوتاهی بیمار قادر خواهد بود دفع مدفوع خود رابحالت طبیعی برگرداند. اکثر افرادی که با این روش تحت درمان قرارگرفته اند از آن راضی هستند.  دراین روش از تمرینات پیشرفته روده و کف لگن استفاده می شود بنابراین عارضه خاصی ندارد. در بسیاری از موارد اگر بیمار اختلال عملکردی شدید در کف لگن داشته باشد از تحریکات الکتریکی خاصی  بطور همزمان در ناحیه انتهای روده استفاده می شود که به روند درمان کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *